Blogi

Viestintäteknologian huima kehitys on lisännyt kuurojen mahdollisuuksia viestiä omalla kielellään – viittomakielellä. Verkossa voi katsoa viittomakielisiä uutisia suorina lähetyksinä tai tallenteina, seurata viihde-, lasten- tai asiaohjelmia ja kaverille voi soittaa kuvapuhelun kotisohvalta. Sosiaalisessa mediassa voi julkaista ja seurata videosisältöjä ja lääkärikäynnille voi tilata viittomakielen tulkin etätulkkipalvelusta. –...

Canva on verkossa toimiva grafiikkatyökalu, joka on äärimmäisen yksinkertainen ja perustasollaan nopea ja helppokäyttöinen. Yksi olennaisimmista Canvan valttikorteista on sen tarjoama suhteellisen suuri määrä suunnittelua helpottavia mallipohjia, joista saa pienellä vaivalla askarreltua esimerkiksi huomattavasti totuttua näyttävämmät kirjepohjat tai vähän suuremmalla vaivalla yksilöllisempääkin visuaalisuutta, joka monissa...

Erilaiset verkkosivustot ovat viestintätoimistollemme arkipäivää. Silti niitä ei koskaan tuoteta liukuhihnalta, vaan jokaiseen pieneenkin kokonaisuuteen mahtuu paljon paneutunutta suunnittelutyötä. Olen ollut Kumussa mukana tekemässä sekä sivu-uudistuksia että kokonaan uusia verkkopalveluita. Jälkimmäiset ovat usein helpompia. Monen verkkosivu-uudistuksen takana on turhautuminen väärin kohdennettuun sisältöön, yskivään tekniikkaan tai työlääseen...

Kumu Communications juhli hiljattain ensimmäistä syntymäpäiväänsä! Merkkipaalun kohdalla on hyvä pysähtyä hieman arvioimaan mennyttä ja suunnittelemaan tulevaa. Kiitos kaikille, jotka olette olleet mukana ensimmäisessä toimintavuodessamme. Kumun ensimmäinen vuosi on ollut jännittävä, hauska ja tekemistä täynnä. Olemme tutustuneet huikean moneen uuteen ihmiseen, saattaneet loppuun monta mielenkiintoista viestintäprojektia, vierailleet...

Visuaalisella viestinnällä yrityskuvan luojana on äärettömän tärkeä rooli, ja suuri osa siitä tapahtuu tänä päivänä somessa. Vuonna 2015 lähes kolmasosa maapallon väestöstä oli kirjautuneena johonkin sosiaalisen median sovellukseen. Kun markkinointiviestinnän tukena käytetään relevanttia kuvitusta, luetaan viesti 94% varmemmin kuin sitä ilman. Facebookissa kuvalliset postaukset saavat...

Kirjoitus on julkaistu myös digitaalista nuorisotyötä kehittävän Verken blogissa 7.11.2016. Kumulta kysytään usein, mitä yhteiskunnallinen kulmamme tarkoittaa käytännössä. Hyvä esimerkki siitä on tuore kampanja, jossa hyödynsimme viestinnän osaamisen lisäksi aiempaa kokemusta tyttö- ja erityisnuorisotyöstä. Olin alkusyksystä yhdessä Tuulian kanssa suunnittelemassa ja toteuttamassa Tyttöjen päivän somekampanjaa. Se oli taatusti...

Olemme Kumun nuorella iällä jo ehtineet havaita, että joitain kysymyksiä esitetään toistuvammin kuin toisia. Tässä muutamia yleisimpiä. Mitä markkinointiviestintätoimisto tekee? Ideoimme ja toteutamme markkinointiviestintää yrityksille, julkishallinnolle, järjestöille, yhdistyksille ja yksityishenkilöille. Meiltä voi ostaa esimerkiksi verkkosivutoteutuksia, graafisen ilmeen uudistuksia, viestinnän koulutuksia, markkinointimateriaalien suunnittelua, kampanjatoteutuksia tai sosiaalisen median kanavien...

Jokaisesta tuntuu hyvältä, kun tulee huomioiduksi. Ystävällinen asiakaspalvelu luo hyvää mieltä ja kertoo asiakkaan arvostuksesta; ystävällisyyden pitäisi olla palvelun laadun lähtökohta. Hyvä käytös on normaalia muiden ihmisten huomioimista, jonka kaikki osaavat ­­­­­­­­- tervehtiminen, silmiin katsominen ja hymy kantavat pitkälle. Ystävällisen myyjän puheille palataan, kun taas hapanta...

Järjestätkö tapahtumaa, joka pitäisi saada potentiaalisen yleisön korviin ja silmiin, mutta rahaa ei juuri ole käytettävissä? Kuluuko yrityksesi budjetti tilavuokraan ja työntekijöiden palkkoihin, mutta myynnin edistämiseksi näkyvyyttäkin pitäisi jollain konstilla lisätä? Tuntuuko, että julisteisiin tai esitteisiin upotetut rahat katoavat savuna ilmaan tuomatta todistettua hyötyä? Tämä on...

Onko yrityksen mielekkäämpää jakaa sisältöjä blogissa vai jossakin useista livestriimaus-palveluista? Kummassa välittyy paremmin tunnelma ja kummassa viesti? Mikä kanava tavoittaa oikeat kohderyhmät ja tuo yritykselle eniten uusia asiakkaita? Onnistuuko brändityö helpommin yritysblogissa vai suorassa lähetyksessä? Lue parhaat argumentit puolesta ja vastaan! Yritysblogin ja livestriimin taistossa kehän oikeaan...