Blogi

Kumu Communications juhli hiljattain ensimmäistä syntymäpäiväänsä! Merkkipaalun kohdalla on hyvä pysähtyä hieman arvioimaan mennyttä ja suunnittelemaan tulevaa. Kiitos kaikille, jotka olette olleet mukana ensimmäisessä toimintavuodessamme. Kumun ensimmäinen vuosi on ollut jännittävä, hauska ja tekemistä täynnä. Olemme tutustuneet huikean moneen uuteen ihmiseen, saattaneet loppuun monta mielenkiintoista viestintäprojektia, vierailleet...

Visuaalisella viestinnällä yrityskuvan luojana on äärettömän tärkeä rooli, ja suuri osa siitä tapahtuu tänä päivänä somessa. Vuonna 2015 lähes kolmasosa maapallon väestöstä oli kirjautuneena johonkin sosiaalisen median sovellukseen. Kun markkinointiviestinnän tukena käytetään relevanttia kuvitusta, luetaan viesti 94% varmemmin kuin sitä ilman. Facebookissa kuvalliset postaukset saavat...

Kirjoitus on julkaistu myös digitaalista nuorisotyötä kehittävän Verken blogissa 7.11.2016. Kumulta kysytään usein, mitä yhteiskunnallinen kulmamme tarkoittaa käytännössä. Hyvä esimerkki siitä on tuore kampanja, jossa hyödynsimme viestinnän osaamisen lisäksi aiempaa kokemusta tyttö- ja erityisnuorisotyöstä. Olin alkusyksystä yhdessä Tuulian kanssa suunnittelemassa ja toteuttamassa Tyttöjen päivän somekampanjaa. Se oli taatusti...

Olemme Kumun nuorella iällä jo ehtineet havaita, että joitain kysymyksiä esitetään toistuvammin kuin toisia. Tässä muutamia yleisimpiä. Mitä markkinointiviestintätoimisto tekee? Ideoimme ja toteutamme markkinointiviestintää yrityksille, julkishallinnolle, järjestöille, yhdistyksille ja yksityishenkilöille. Meiltä voi ostaa esimerkiksi verkkosivutoteutuksia, graafisen ilmeen uudistuksia, viestinnän koulutuksia, markkinointimateriaalien suunnittelua, kampanjatoteutuksia tai sosiaalisen median kanavien...

Jokaisesta tuntuu hyvältä, kun tulee huomioiduksi. Ystävällinen asiakaspalvelu luo hyvää mieltä ja kertoo asiakkaan arvostuksesta; ystävällisyyden pitäisi olla palvelun laadun lähtökohta. Hyvä käytös on normaalia muiden ihmisten huomioimista, jonka kaikki osaavat ­­­­­­­­- tervehtiminen, silmiin katsominen ja hymy kantavat pitkälle. Ystävällisen myyjän puheille palataan, kun taas hapanta...

Järjestätkö tapahtumaa, joka pitäisi saada potentiaalisen yleisön korviin ja silmiin, mutta rahaa ei juuri ole käytettävissä? Kuluuko yrityksesi budjetti tilavuokraan ja työntekijöiden palkkoihin, mutta myynnin edistämiseksi näkyvyyttäkin pitäisi jollain konstilla lisätä? Tuntuuko, että julisteisiin tai esitteisiin upotetut rahat katoavat savuna ilmaan tuomatta todistettua hyötyä? Tämä on...

Onko yrityksen mielekkäämpää jakaa sisältöjä blogissa vai jossakin useista livestriimaus-palveluista? Kummassa välittyy paremmin tunnelma ja kummassa viesti? Mikä kanava tavoittaa oikeat kohderyhmät ja tuo yritykselle eniten uusia asiakkaita? Onnistuuko brändityö helpommin yritysblogissa vai suorassa lähetyksessä? Lue parhaat argumentit puolesta ja vastaan! Yritysblogin ja livestriimin taistossa kehän oikeaan...

Kuvat ovat ympärillämme kaikissa mahdollisissa ympäristöissä. Toisin kuin aikaisemmin emme kuitenkaan ole pelkkiä kuvamateriaalin vastaanottajia, vaan myös sen aktiivisia tuottajia. Kuvien merkitys kasvaa kaikissa modernin yhteiskunnan kerroksissa. Kaikkien merkittäviksi toimijoiksi haluavien on astuttava kuvan tuottamisen maailmaan ja tultava kuvaksi. Nähdyksi tuleminen tapahtuu huomion kautta. Ja...

Kun Suomi siirtyy lomalle, sosiaalinen media täyttyy mökkikuvista ja mustikkapiirakkaresepteistä. Miltä näyttää yritysten ja muiden organisaatioiden somekanavissa? Listasimme viiden täysin kuvitteellisen yrityksen strategiat lomasomeen. WeAreWe Oy WeAreWe:ssä postataan someen säännöllisesti omia kuulumisia, joten lomakaudella somen täyttävät tietenkin lomatunnelmat. Parhaassa tapauksessa yrityksen jokainen työntekijä esittelee lomansa kohokohdan. Somekanavat...

Kumulla on visuaalisen viestinnän töitä enemmän kuin mitä nykyisellä porukalla keritään tekemään. Olisikin mahtavaa, jos jostain löytyisi uusi tekijä vahvistukseksemme. Kaikkein mieluisinta olisi löytää osuuskunnan kehittämisestä kiinnostunut henkilö liittymään jäseneksemme. Meille sopivat kuitenkin myös muunlaiset yhteistyökuviot. Työtehtäviin kuuluu mm. graafista suunnittelua, valokuvausta ja kuvitusta. Emme etsi...