
09 syys Jämpti, outo, tavallinen ja kiva – tällainen on Kumun AD Tanja
Kun projektissa tarvitaan rohkeaa brändi-ilmeen uudistamista, ydinviestin visualisoimista tai erilaisia markkinointimateriaaleja, Kumun AD Tanja Ritvanen tarttuu toimeen. Työpöydältä syntyvät niin verkkosivujen ilmeet, julkaisuiden taittotyöt, kuvitukset kuin esitteet ja bannerit.
Miten tämä idearikas graafisen suunnittelun ammattilainen päätyi Kumuun töihin? Entä mitä tekemistä lautasilla on asian kanssa? Annetaan Tanjan kertoa.
Lapsuuden haave: ”töihin tehtaaseen, jossa valmistetaan lautasia”
Seinäjoelta kotoisin oleva Tanja on aina ollut kiinnostunut visuaalisuudesta.
– Lapsena halusin kuvataiteilijaksi tai sitten ”töihin tehtaaseen, jossa valmistetaan lautasia”, koska ajattelin että olisi kiva piirtää lautasten kuvioita! Graafinen suunnitteluhan on vähän kuin näiden kahden ajatuksen yhdistelmä.
Tässä kohtaa on pakko kysyä, kuka keramiikkataiteilija on Tanjan suosikki.
– Niitä on niin paljon! Löysin juuri kirpputorilta upean Esteri Tomulan Neptun-kattilan, josta olen iloinen. Birger Kaipiaisella ja esimerkiksi Raija Uosikkisella on myös loistavia töitä. Toisaalta kerään kirpputoreilta useimmiten ihan vain sekalaisia kuppeja enkä niinkään tunnettuja suunnittelijoita.
Polku graafisena suunnittelijana on kulkenut Seinäjoen ammattikorkeakoulun muotoilijan tutkinnon jälkeen Tampereelle.
– Kun opiskelut Seinäjoella loppuivat, halusin asua jälleen isommassa kaupungissa. Tampere on kiva paikka, sopivasti lähellä sekä Seinäjokea että Helsinkiä, ja kun tuttujakin oli jo valmiiksi, valinta oli selvä, Tanja kertaa vaiheitaan. Valintaan ei ole tarvinnut pettyä:
– Täällä mukavia ihmisiä ja rento tunnelma. Tykkään siitä, että metsät ja järvet on keskustan lähellä ja niitä on paljon.
Tanja väittää, ettei erityisesti identifioidu eteläpohjalaiseksi, mutta myöntää, että jotain siitä pilkahtelee luonteessa joka tapauksessa: esimerkiksi asioista kuuluu sopia selkeästi ja pitää niistä kiinni.
Hyvällä eetoksella ja sopivalla paatoksella
Tanja hyppäsi Kumuun mukaan alkukeväästä 2020, vain hieman ennen koronaa, kun viestintätoimistossa tarvittiin uutta AD:ta. Kumussa viehätti arvomaailma eli inhimillisyys, yhteiskunnallisuus ja vastuullisuus.
Kumun projekteissa yhdenvertaisuus, osallisuus ja esimerkiksi verkkopalveluiden saavutettavuus otetaankin tarkasti huomioon. Kampanjat, kuvamaailma, lukijan puhuttelu ja toisaalta saavutettavuusvaatimukset tarvitsevat kaikki osaavaa silmää, jotta hyvällä markkinoinnilla ja viestinnällä voidaan tukea yhdenvertaisempaa yhteiskuntaa.
Tanja näkee kaikki projektit omalla tavallaan kiinnostavina. Graafikolta vaaditaan nykyään melkoista osaamispalettia, kun töitä tehdään verkosta printtiin ja useilla ohjelmistoilla.
– Parasta työssä on juuri vaihtelevuus. Sinänsä kuivakka ja virallinen taittotyökin voi olla hyvin mielenkiintoista ja vaatia luovaa ongelmanratkaisua.
Asiakkaiden mielenliikkeistä on toisinaan vaikea saada kiinni. Tämän haasteen Tanja selvittää kyselemällä heidän ajatuksiaan ja toiveitaan mahdollisimman tarkkaan.
– Toisaalta omalla intuitiolla on silläkin merkitystä, kun pohtii, millaista tyyliä asiakas toivoo. Kyse on aina myös yhteistyöstä, ensimmäisten vedosten jälkeen katsotaan yhdessä mihin suuntaan jatketaan.
Iloa ja energiaa tallilta
Itseään sanoilla ”outo, tavallinen ja kiva” kuvaileva Tanja kertoo innostuneensa tänä syksynä pitkän tauon jälkeen ratsastamisesta. Se on hyvää vastapainoa graafiselle työlle.
– Tallilla ei voi miettiä muita asioita, vaan täytyy keskittyä kokonaisvaltaisesti siihen mitä tekee. Hevosten kanssa oleminen on jo itsessään aina elämys, on ihmeellistä puuhailla niin ison ja hienon eläimen kanssa. Vaikka tunti olisi mennyt huonosti, tallilta lähden aina hyvällä mielellä.
Kumun palavereissa Tanja tunnetaan myös puheliaasta Ami-kissasta, jonka juttelut ovat tulleet etätyöaikana tutuiksi.
Tarvitsetko uuden yritysilmeen, houkuttelevan esitteen, kuvituksia tai muuta graafista suunnittelua? Ota meihin yhteyttä!