
01 heinä Lomasome vai someloma? Yritysten parhaat ja pahimmat
Kun Suomi siirtyy lomalle, sosiaalinen media täyttyy mökkikuvista ja mustikkapiirakkaresepteistä. Miltä näyttää yritysten ja muiden organisaatioiden somekanavissa? Listasimme viiden täysin kuvitteellisen yrityksen strategiat lomasomeen.
WeAreWe Oy
WeAreWe:ssä postataan someen säännöllisesti omia kuulumisia, joten lomakaudella somen täyttävät tietenkin lomatunnelmat. Parhaassa tapauksessa yrityksen jokainen työntekijä esittelee lomansa kohokohdan. Somekanavat täyttyvät kauniista valokuvista. Lomakauden jälkeen kahvihuoneessa on iloinen puheensorina ja yhteishenki kasvaa, koska henkilökunta on postausten ansiosta oppinut tuntemaan toisiaan paremmin. Myös asiakkaiden kanssa riittää small talkin aihetta. Pahimmassa tapauksessa some täyttyy vain toimitusjohtajan tai viestintäpäällikön lomatunnelmista. Muun henkilökunnan mielestä ne ovat aavistuksen verran noloja.
Oy Tunnollinen Ab
Tunnollisen tiedottajalla on somesuunnitelma ja -kalenteri, jossa lomat eivät näy. Tiedottaja miettii etukäteen firman linjaa tukevat postaukset ja ajastaa ne. Somessa viriäviin keskusteluihin hän osallistuu firman tileiltä myös lomapäivinään. Parhaassa tapauksessa kilpailijoiden hiljaisuus antaa Tunnolliselle tilaisuuden loistaa. Somesuosio kasvaa paremmin kuin normaalisti. Pahimmassa tapauksessa tiedottaja ei irrottaudu työstä ollenkaan ja on loman jälkeen entistäkin väsyneempi.
Wirallinen&warovainen ry
Lomien alkaessa yhdistyksen kaikille sometileille ilmestyy tiedonanto, jossa Wirallinen&warovainen kertoo lomakauden vaikutuksesta toimintaansa. Postauksen lopussa toivotetaan hyvää kesää kaikille. Kuvaksi valitaan juhannusruusuja tai koivuja. Loman aikana kaikki kurkkivat alansa somekeskustelua, mutta kukaan ei uskalla osallistua siihen, koska yhdistyksen lomaviestinnän linjauksia ei ole etukäteen sovittu.
Tmi Minimalisti
Minimalistin resepti lomasomeen on yksinkertainen: sometileiltä kirjaudutaan ulos viimeisenä työpäivänä. Seuraavan kerran Minimalistin yksinyrittäjä aukaisee ne loman jälkeen. Lomallaan Minimalisti irrottautuu työasioista täydellisesti. Parhaassa tapauksessa Minimalisti saa lomallaan uutta perspektiiviä ja virtaa myös sometukseen. Loman jälkeen postaukset ovat nokkelia, asiantuntevia ja ajan hermolla. Minimalisti kerää niiden avulla uusia seuraajia. Pahimmassa tapauksessa asiakkaat eivät tiedä, lopettiko Minimalisti kokonaan vai vain väliaikaisesti. Loppuiko sometuksen lisäksi myös yrityksen toiminta? Somessa viriää keskustelu. Kun Minimalisti kuukauden jälkeen vihdoin vastaa palautteeseen, hän on auttamattomasti myöhässä ja someseuraajat ovat jo lähteneet muualle.
Gggzzztööt Oy
Parikymppisten diginatiivien start-upissa koko kysymys on käsittämätön. Miten somesta otetaan lomaa? Ja ennen kaikkea, miksi. Eihän lomalla muutenkaan eristäydytä kavereista. Yrityksen some on muulloinkin työntekijöiden yksityissomen näköinen, joten loma ei näy muutoksena Gggzzztöötin somelinjassa.