19 syys Mihin sijoitan roponi – markkinointiviestintä pienellä rahalla
Järjestätkö tapahtumaa, joka pitäisi saada potentiaalisen yleisön korviin ja silmiin, mutta rahaa ei juuri ole käytettävissä? Kuluuko yrityksesi budjetti tilavuokraan ja työntekijöiden palkkoihin, mutta myynnin edistämiseksi näkyvyyttäkin pitäisi jollain konstilla lisätä? Tuntuuko, että julisteisiin tai esitteisiin upotetut rahat katoavat savuna ilmaan tuomatta todistettua hyötyä?
Tämä on sinulle. Sijoitusopas rajallisille euroillesi ja arvokkaalle ajallesi. Katso oletko jo minimibudjetin markkinoinnin mestari, vai onko jokin näistä keinoista jäänyt tähän saakka hyödyntämättä. Osa seuraavista tavoista on ilmaisia ja vaativat vain ideoita ja vaivannäköä, toisiin on raapaistava jostain hiukan rahaa.
Rahattoman markkinointioppeihin kuuluu ennen kaikkea sama mantra kuin mihin tahansa viestintään ja tekemiseen: suunnittele, määrittele tavoite, kohdista, ajoita, tee yhdessä, analysoi onnistuminen ja kehity. Tässä muutamia keskeisiä kohtia tuon matkan varrelta.

Saako roposilla näkyvyyttä?
Kosketa kohderyhmääsi
Opi tuntemaan, keitä nykyiset ja tulevat fanisi ovat. Millainen sisältö heihin vetoaa ja mistä heidät tavoittaa? Tänä päivänä vastaus on hyvin usein: sosiaalisen median kanavista. Mutta mistä niistä? Perehdy ja kysele. Taustatukea saa selvityksistä kuten MTV:n, sosiaalisen median toimisto Kurion ja Laurea AMK:n raportista ”Suomi-somen kehityssuuntia 2016”.
Kohderyhmän tuntoja voi valaista myös pieni asiakaskysely. Jos taas olet jo keskikokoinen some- ja verkkosivuhai, tutki kanavien analytiikkatyökalujen avulla, millainen sisältö on ollut faniesi mielestä kiinnostavinta, ja anna tiedon suunnata toimintaasi jatkossa.
Näy somessa
Somekanavissa ilmaisen näkyvyyden paras ase on laadukas sisältö. Tiedottaminen tai suora mainostaminen eivät enää riitä. Luo sisällöillä arvoa lukijalle: innosta, inspiroi, auta, herätä tunteita ja naurata. Ota fanisi mukaan keskusteluun: kysy, kommunikoi ja vuorovaikuta.
Toimi somessa tavoitteellisesti ja anna persoonallisuuden näkyä. Huomioi eri kanavien tyylit ja tavat viestiä: esimerkiksi Twitterissä ja Instagramissa onnistuneilla hashtag-valinnoilla voi saada paljon huomiota.
Ilmainen, ansaittu näkyvyys somessa vaikeutuu koko ajan, ja saadakseen tuloksia somemarkkinointiin on usein laitettava myös muutamia euroja.
Kun rahasta on tiukkaa, kalliiseen printtimainontaan kannattaa suhtautua kriittisesti, ellei kohderyhmäsi todistetusti ole juuri siellä – ja silloinkin kyseenalaista. Asiakassukupolvet vaihtuvat, ja sosiaalinen media vetää kasvavasti puoleensa myös varttuneempia.
Viritä verkkosivusi
Verkkosivut ovat vähänkään isommalle yritykselle yhä tärkeät, eikä pelkkä Facebook-sivu riitä vakuuttamaan verkosta tietoa etsivää asiakasta. Tarkista, ovatko verkkosivusi sisällöt informatiiviset ja ajantasaiset sekä ilme yhtenäinen ja tuore. Näkyykö sivusi oikein mobiilissa, tabletilla ja pöytäkoneella? Löytyykö se aiheeseen liittyvillä Google-hauilla? Kohtaako sivuilla seikkaileva asiakas toimintakehotuksia vaikkapa uutiskirjeen tilaamiseen?
Säännöllisesti päivittyvä sisältö ja yritysblogin pitäminen ovat suositeltavia keinoja sekä hakukoneiden että sivulla vierailevien vakuuttamiseen. Muista yhdistää somekanavasi verkkosivuillesi, yhtä lailla kuin linkittää verkkosivusi somekanaviisi. Rahaa kannattaa laittaa myös hyvin kohdennettuun hakukonemarkkinointiin.
Aktivoi verkostosi
Yrityksesi tai yhteisösi ääni on yhdessä kuuluvampi, myös somessa. Innosta kaikki johdosta alaisiin ja vaikkapa mahdollisiin talkoolaisiin mukaan jakamaan viestiä omille verkostoilleen. Näytä itse esimerkkiä ja kannusta. Henkilökohtainen markkinointi on tehokasta.
Hanki asema alasi kärkiasiantuntijana niin reaalimaailmassa kuin verkossa. Ole avulias, osallistu keskusteluihin, jaa vinkkejä ja kiinnostavaa tietoa. Somekanavista varsinkin Twitter ja LinkedIn ovat oivia areenoita asiantuntijanäkyvyydelle. Sitkeällä työllä henkilöbrändisi tuo yrityksellesi asiakkaita tai auttaa luomaan tapahtumasi jatkuvuudelle elintärkeitä suhteita.
Menesty mediasuhteilla
Perinteisen median rooli on edelleen tärkeä. Kun aiheessa on uutisarvoa, hyvin kirjoitetulla tiedotteella saa yhä ilmaista näkyvyyttä. Samalla aikaansa kannattaa uhrata tiedotteen lähetyslistan kohdentamiseen. Mitkä mediat kiinnostuisivat juuri minun asiastani? Ota listassa huomioon myös verkkomediat ja tunnetut bloggaajat.
Toimituksissa on usein kiire, joten varsinkin pienempiin lehtiin voi kokeilla tarjota itse valmiiksi kirjoittamaansa juttua. Mediasuhteiden ylläpito ja tiedottaminen on mieluiten jatkuvaa. Vuosikymmenet eivät ole vähentäneet myöskään henkilökohtaisten toimittajakontaktien merkitystä.
Aloita bloggaajayhteistyö
Blogikirjoituksilla on pitkäikäinen näkyvyys Googlessa. Ne tavoittavat tietoa etsivät ihmiset. Bloggaajalta tuleva tuotearvio tai tapahtumasuositus koetaan uskottavammaksi kuin yrityksen tyrkyttämä mainosviesti. Blogipostauksia on samaten helppo jakaa eteenpäin muissa somekanavissa ja laajentaa siten niiden kantamaa.
Hanki kiire- tai suunnitteluapu ammattilaisilta
Älä yritä tehdä kaikkea itse puolivillaisesti muun työsi ohessa. Palkkaa markkinointiviestinnän asiantuntija tapahtuman tai kampanjan ajaksi, tai vaikka säännölliseksi tueksi muutamaksi tunniksi kuussa. Ammattilainen viestii tehokkaasti ja taidolla sen, mitä et itse ehdi.
Jos palat halusta toteuttaa asiat pääasiassa omin käsin, mutta kaipaat tekemiseen hiukan lisäoppia ja eväitä, henkilökohtainen asiantuntijasparraus tai koulutukset ovat hyvä vaihtoehto.
Vuokraamme mielellämme teille Kumusta oman osaajan – kysy meiltä lisää! Tarjoamme myös erilaisia koulutuksia ja työpajoja mm. sosiaalisesta mediasta, esiintymisestä ja mediaviestinnästä.

Ammattilainen viestii tehokkaasti sen, mitä et itse ehdi.
Muista myös nämä
Uutiskirje ei ole pelkkä menneen maailman työkalu. Kaikki eivät näe tai ehdi perehtyä julkaisuihisi somessa. Hyvä kooste sähköpostilaatikossa antaa fanillesi mahdollisuuden palata tärkeimpiin aiheisiisi parempana ajankohtana.
Älä jätä verkkotapahtumakalentereiden ilmaista markkinapaikkaa käyttämättä. Tarjotaanko sinulle mahdollisuutta tulla esittelemään yritystäsi messuille ilman maksua? Onko edessä alan tilaisuuksia, joihin pääsisit puhujaksi ja kertomaan toiminnastasi? Lähde mukaan. Moni kaupanteko alkaa tapahtumissa verkostoitumisesta.
Pohdi millaisia ovat tämän ajan markkinoinnin oravannahkakaupat toimialallasi. Hyödynnä tilaisuudet verkkosivujen ristiinlinkityksiin ystäväyritysten tai esimerkiksi alan kattojärjestön kanssa. Vaikka mainoksia estävien laajennusten yleisyys vähentää mainosbannereiden hyötyjä, vaihtokaupoissa niillä on yhä arvoa.
Parhaimmillaan loistavan näkyvyyden voi saavuttaa yllättävillä ideoilla tai jopa totutun tavan rajoja koettelevalla sissimarkkinoinnilla. Toisaalta myös virallisten sponsorien hankkiminen voi olla juuri sinun keinosi kasvattaa markkinoinnin volyymia.
Monikanavaisuus ja pitkäjänteisyys palkitsevat
Vähäisilläkin varoilla voi siis saada aikaan mainioita tuloksia, jos rahan sijaan työtunteja on käytettävissä. Markkinoinnin suunnittelun, kohdentamisen ja luovien ideoiden merkitys kuitenkin kasvaa, kun resurssit ovat rajalliset.
Onnistunut markkinointi on pienelläkin budjetilla monikanavaista – asiakas saa viestin mielellään monta kertaa eri ympäristöissä. Markkinointiviestinnän yleisperiaatteista ei sovi unohtaa säännöllisyyttä ja oikea-aikaisuutta. Toisaalta nopealla ajankohtaisiin ilmiöihin reagoinnilla asialleen voi saada ansiokasta vetoapua.
Kuvat: StockSnap.io ja Unsplash.com