
18 syys Miksi sisältömarkkinointi kannattaa – myös epävarmoina aikoina
Miten markkinoida, kun lähitulevaisuutta ei juuri nyt voi ennakoida? Ihmiset tavoittaa tänäkin syksynä verkosta, mutta samalla kilpailu huomiosta on kovaa. Kuinka asiakkaat napataan digitaalisen hälyn keskeltä tutustumaan siihen, mitä juuri sinulla on tarjota? Ei ainakaan tuputtamalla tuotettasi. Hyödylliset sisällöt sen sijaan toimivat aina.
Mitä on sisältömarkkinointi ja miten se eroaa inbound-markkinoinnista?
Termeistä sinun tarvitsee tietää pääasiassa tämä: sekä inbound- että sisältömarkkinoinnissa asiakas hakeutuu itse luoksesi kiinnostavan sisällön vetämänä. Hän törmää hyödylliseen julkaisuusi vaikkapa Google-haussa tai somessa ja päätyy verkkosivuillesi tutustumaan yritykseesi lisää.
Inboundia pidetään yleensä laajempana sateenvarjokäsitteenä, jonka osa sisältömarkkinointi on. Termillä sinänsä ei ole väliä. Molempien vastakohta on outbound-markkinointi, jossa ihmiselle tyrkytetään mainontaa, jota hän ei ole pyytänyt.
Sisältömarkkinointi perustuu tuotteeseesi tai palveluusi liittyviin aiheisiin, joista kohteesi aidosti kaipaa tietoa. Jos myyt vaikkapa kuntosalipalveluita, tarjoa venyttelyvinkkejä. Jos tuotteesi ovat elintarvikkeita, reseptit uppoavat lukijaan varmasti. Kun jaat hyödyllisiä tekstejä, videoita tai oppaita riittävän usein eri kanavissa, johdattelet kiinnostuneet tyypit kohti yrityksesi asiakkuutta kuin itsestään.
Ja miksi sisältömarkkinointi sitten kannattaa? No koska:
Ihmiset haluavat edelleen ratkaista ongelmansa
Olipa sitten tavallinen tiistai tai poikkeustila, ihmiset ilahtuvat avusta ja arjen ongelmiensa ratkaisemisesta. Tätä odotetaan myös brändeiltä ja yrityksiltä. Millaisten pulmien kanssa sinun ihanneasiakkaasi painivat töissään tai kotonaan? Mistä he haluavat oppia lisää? Tee vaikka pieni tutkimus ja ota selvää.
Epävarmoinakaan aikoina ihmiset eivät toivo, että yritykset lopettavat markkinoinnin, vaan että markkinointi on mielekästä ja merkityksellistä. Kun vielä huomioit, ettet päädy tuottamaan sisältöä juuri siitä samasta ajankohtaisaiheesta kuin kaikki muut, olet pitkällä. Esimerkiksi etätyövinkeistä taisimme kaikki saada tarpeeksemme jo viime keväänä.
Houkuttelet kyytiin heidät, jotka eivät vielä ole valmiita ostamaan
Kuvittele tilanne, jossa henkilö on vasta havainnut, että jokin asia täytyy ratkaista ja alkaa googlailla tietääkseen aiheesta enemmän. Hän voi esimerkiksi pohtia verkkokaupan perustamista ja tajuta, että myös maksunvälitys täytyy järjestää jotenkin. Kun hänelle tähän hetkeen tarjoaa täsmäsisältöä aiheesta, on huomio saatu.
Sisältömarkkinointi auttaa asiakasta kaikissa ostamisen vaiheissa. Ongelman havaitsemiseen, vaihtoehtojen vertailemiseen ja päätöksentekoon sopivat tueksi erityyppiset sisällöt. Ne voivat olla informatiivisia, viihdyttäviä tai syventäviä. Sisältötyyppejä on lukuisia: kattava opassivu (ns. pillar page), ladattava opas, kysymys-vastauspalsta, webinaari, infograafi, video, blogiteksti, uutiskirje ja niin edelleen.
Avuliaat sisällöt rakentavat brändiäsi
Aikana, jolloin tulevan ennustaminen on tavallista hankalampaa, kannattaa useimmiten satsata brändin rakentamiseen eikä niinkään taktiseen, nopeita voittoja hakevaan ”osta heti” -mainontaan. Brändityö on pitkäjänteistä luottamuksen luomista.
Sisällöillä – blogiartikkeleilla, videoilla, oppailla, jne. – voit paitsi palvella, myös tuoda esiin yrityksesi arvoja. Lukeeko sivustollanne, että asiakas on teille kaikkein tärkein? Näkyykö tämä verkkosivukävijälle tai teihin sosiaalisessa mediassa törmäävälle mitenkään? Avuliaat sisällöt ovat yksi tapa kertoa, että välität asiakkaastasi.
Sisältömarkkinointi tuottaa tulosta, kun pysyt määrätietoisena. Jos haluat, että yrityksesi muistetaan epidemian ja epävarmuuksien jälkeenkin, oikea aika aloittaa sisältömarkkinointi on nyt. Let’s go! Ottipa tavoitteekseen suuren tai pienemmän kasvun toimialalla millä tahansa, sisältömarkkinointi vie sitä kohti.
Entä nyt? Ota yhteyttä, niin autamme ottamaan seuraavat askeleet!
Lue myös: