
02 touko ”Rakkaudesta käsityöläisyyteen” – Kuka on Kumun AD Eetu Haverinen?
“Dinosauruksista ja perhosista se taisi lähteä”. Kumun art directorina työskentelevä Eetu Haverinen innostui taiteesta ja piirtämisestä jo lapsena. Vuosia myöhemmin miehellä on kontollaan laaja kirjo graafisen alan töitä, yritysilmeiden luomisesta ja videoeditoinnista kuvitustöihin saakka.
“Juuri se tässä työssä on parasta, monipuolisuus. Asiakkaat ja työt ovat kaikki niin erilaisia, etten varmasti pääse kyllästymään. Olen päässyt koodaamaan verkkosivuja, valokuvaamaan, taittamaan, koordinoimaan freelancereita ja suunnittelemaan esimerkiksi kokonaisen tilan ikkunateippauksista ja värimaailmasta akustiikkaan.”
Kumun projektit noudattavat useimmiten samaa kaavaa. Haverinen työstää yhdessä myynnin kanssa potentiaaliselle asiakkaalle tarjouksen tarvekartoituksen perusteella. Mikäli se hyväksytään, laaditaan seuraavaksi sopimus ja sovitaan aloituspalaverista. Palaverissa graafikko ja asiakas hakevat yhteisen sävelen katselemalla esimerkiksi referenssikuvia ja hahmottelemalla ensimmäisiä luonnoksia. Projektille sovitaan myös aikataulu ja selkeä tavoite.
Kommenttikierrosten jälkeen AD viimeistelee tuotteen valmiiksi ja tarkastaa vielä pienet yksityiskohdat ennen lanseerausta. Esimerkiksi verkkosivuprojekteissa lopputulos myös testataan huolellisesti ennen julkaisua. “Tavoitteenani on luoda eheää, kiinnostavaa ja brändiä rakentavaa visuaalista maailmaa”, Eetu kuvailee periaatteitaan. Pienemmät graafiset työt, kuten logot, ovat valmiina parin viikon sisällä.
Joensuun Popkadullekin ilmeen luonut Haverinen haaveilee tulevaisuudessa tekevänsä töitä vielä isompien festivaali-ilmeiden parissa. Myös suuren organisaation toimintaan kurkistaminen kiinnostaa.
Luovan työn lisäksi miehen vapaa-aikakin kuluu pitkälti taiteen parissa. Parhaillaan hän työstää mm. taidejulisteita YLEn Tulevaisuus hanskassa-podcastien pohjalta sekä hioo omaa gif-animaatioista ja pianomusiikista muodostuvaa esitystään, joka on bookattu jo ainakin Mitäsmitäsmitäs-taidefestivaalin ohjelmaan. Myös Rantapallon väriset päivät -omakustannekirja saa jatkoa loppuvuodesta: “Olen tällainen DIY-tyyppi. Rakkaudesta käsityöläisyyteen!”.