Lukossa oleva portti katkaisee tien

Saavutettavuudesta hyötyvät kaikki – myös liiketoimintasi

Kuulostavatko laajempi asiakaskunta, kustannussäästöt tai parempi näkyvyys hakukoneissa houkuttelevalta? Niin ajattelimmekin. Kaikki nämä ovat ulottuvillasi, kun huomioit verkkopalvelusi tai sovelluksesi saavutettavuuden.

Yrityskentässä toimiville puhe digitaalisesta saavutettavuudesta on saattanut tähän asti kuulostaa vain joltain julkishallintoa koskevalta velvoitteelta. Nyt on erinomainen aika herätä! Saavutettavuudesta kannattaa välittää, vaikka uuden, helmikuussa hyväksytyn lain vaatimukset eivät yritystäsi suoraan koskisikaan. Se on oikein ja järkevää, mutta myös aidosti tehokasta bisnestä.

Saavutettavuus vs. käytettävyys

Saavutettavuudella on paljon yhteistä useille entuudestaan tutumman käytettävyyden kanssa. Ei ole uusi tieto, että ostaja äänestää helposti jaloillaan, kun jokin ei toimi. Käytettävyyden bisneshyödyt onkin ymmärretty jo tovin. Kukapa ei suosisi juuri sitä palvelua, jossa asiointi on helppoa, miellyttävää ja nopeaa.

Saavutettavuus varmistaa hyvän asiointikokemuksen myös heille, joilla on esimerkiksi fyysisiä tai kognitiivisia rajoitteita. Onnistuuko verkkopalvelusi käyttäminen vaikkapa pelkällä näppäimistöllä, ruudunlukijalla tai puheohjauksella? Saavutettava digipalvelu ymmärtää erilaisia käyttötapoja.

Saavutettavuus koskee huomattavaa osaa väestöstä

Ajattelitko, että muutaman käyttäjän takia tehtävät parannukset eivät ole kaupallisesti kannattavia? Erilaisia rajoitteita on tutkimusten mukaan itse asiassa jopa kolmasosalla väestöstä. Aikamoinen potentiaalisten asiakkaiden määrä. Väestön ikääntyminen takaa, että prosenttiosuus tulee jatkossa vain kasvamaan. Pelkästään jo ikänäkö on ilmiö, joka iskee heihinkin, jotka aiemmin ovat nähneet hyvin ilman laseja. Lähinäkö alkaa heiketä tyypillisesti 40 vuoden jälkeen.

Fyysiset rajoitteet voivat liittyä paitsi näköön, myös kuuloon, liikuntavammoihin tai esimerkiksi motoriikkaan. Onko sovellustasi mahdoton käyttää, jos käsi vapisee, eikä sormea saa mitenkään osumaan pikkuruiseen painikkeeseen, joka kaiken lisäksi on hirvittävän lähellä jotain toista toimintoa?

Tärkeitä ovat myös palvelusi sisällöt. Ovatko virkkeesi niin pitkiä, ettet itsekään ole varma, mitä alussa sanottiin, kun pääset loppuun? Mitä siitä jää muistivaikeuksista kärsivän mieleen? Muita kognitiivisia rajoitteita ovat muun muassa lukivaikeudet, oppimisvaikeudet ja puutteellinen kielitaito.

Helppokäyttöisyydestä hyötyvät kaikki

Kun digipalvelua on vaivaton käyttää monessa eri tilanteessa ja tavoin, hyötyy jokainen. Palveluasi selataan niin kiireessä, väsyneenä kuin alkavan migreenin kourissa. Hälyisissä tiloissa ja hankalassa valaistuksessa. Silloin kun sylissä on lapsi, ostokset tai kun sormet ovat jäässä. Ja tietenkin hyvin usein mobiililaitteella.

Käyttäjän haasteet voivat olla toisinaan vain väliaikaisia, mutta haasteita silti. Hyvä saavutettavuus taklaa kaikkia näitä ongelmia. Samalla se tuo yritykselle usein selviä säästöjä: kun asiointi on helppoa, vähenevät yhteydenotot asiakaspalveluun.

Saavutettavat palvelut pärjäävät hakukoneissa

Miten alkaa suuri osa ostoprosesseista? Googlaamalla tietenkin, kuluttajakaupassa myös suoraan Amazonista. Jotta asiakkaat saa ohjattua omaan palveluun eikä kilpailijalle, on korkea sijoitus hakutuloksissa välttämätön.

Verkkopalvelun saavutettavuus kulkee hakukoneoptimoinnin kanssa monin paikoin käsi kädessä. Hakurobotit tulkitsevat palveluasi samoilla periaatteilla kuin ruudunlukija. Pääseekö sivuilla etenemään sujuvasti? Mukautuuko sivusto eri kokoisille näytöille? Onko videoiden sisältö avattu myös tekstinä ja kerrotaanko, mitä kuvissa on? Hyvä saavutettavuus nostaa sivustoa Googlen hakutuloksissa.

Osoita vastuullisuutesi

Kun huomioit palvelusi saavutettavuuden, edistät ihmisten yhdenvertaisuutta. Vastuullisuutta ei kannata jättää pelkäksi yritystarinan sanahelinäksi, kun sen konkretiaan tuominen voi olla yksinkertaista. Saavutettava digipalvelu on yksi hyvä sosiaalisen vastuullisuuden osoitus.

Saavutettavuus on yritykselle puhtaasti myös imagoetu. Älä jää odottamaan, että tuskastuneet asiakkaat tulevat tivaamaan sinulta somessa, miksi palveluasi on mahdoton käyttää ruudunlukijalla tai muulla apuvälineellä. Vältä kohut ja kylmänhiki ja ota saavutettavuusvaatimusten täyttäminen asialistallesi jo tänään. Lue, miten pääset liikkeelle!

—–

Kumu on avannut saavutettavuuden hyötyjä tänä keväänä mm. yritysyhteisö Crazy Townin aamukahveilla. Voit ladata esityksen materiaalin itsellesi tästä.