Voiko markkinointipäällikön vuokrata?

Kaipaako yrityksenne markkinointi suuntaa ja tekijää? Tuntuuko uuden työntekijän palkkaaminen silti askeleelta, joka mietityttää?

Kun yritys kasvaa vauhdilla, kaivattuja asiantuntijoita voi olla yksinkertaisempi palkata konsulteiksi kuin rekrytoida taloon sisälle. Ohjelmistokehityksessä tapa on yleinen ja tuttu, mutta se toimii hienosti myös markkinointiviestinnässä. Vuokraamalla konsultin taklaat rekrytoinnin riskit, mutta saat samat edut kuin palkkaamalla työntekijän: tarvitsemasi asiantuntija liittyy tiiviiksi osaksi muuta tiimiä ja työyhteisöä.

Joustavasti ostettava työresurssi sopii sekä yrityksille, joilla markkinointiviestijän tarve on kokoaikainen, että heille, joilla on tarjota työtä vaikkapa 10 tai 20 tuntia viikossa. Kun vankka kokemus moninaisista markkinointiviestinnän tehtävistä on tulijalla valmiina taskussa, osaa hän käyttää rajatutkin tunnit tehokkaasti.

Markkinointipäällikkö on sujuva monitaituri

Työresurssin ostaminen sopii toimintamallina niin päällikkötason kuin assistentin tehtävään. Hyöty on kuitenkin suurin, kun asiantuntijan ottaa kehittävään rooliin, jossa hän pääsee vaikuttamaan yrityksen viestintään ja markkinointiin kokonaisvaltaisesti. Jos markkinointia ei ole yrityksessä aiemmin tehty kovin kattavasti tai säännöllisesti, tarvitaan joku tekemään strateginen suunnittelu.

Vuokrattavan markkinointiviestijän tehtävään voi kuulua juuri sitä, mitä tarvitsette. Janoaako verkkosivustonne uudistamista? Toivotteko, että koko henkilöstönne alkaisi jakaa asiantuntemustaan somessa? Markkinointipäällikkö luotsaa haaveissanne olevat projektit. Kaipaavatko toistuvat arjen viestintätyöt uutta otetta? Markkinointipäällikön näpeissä syntyvät uutiskirjeet, somepäivitykset ja copy-tekstit markkinointimateriaaleihin.

Checkout Finland tarvitsi sukkelan sisällöntuottajan

OP Ryhmään kuuluva, verkkokauppojen maksunvälitykseen erikoistunut Checkout Finland Oy oli syksyllä 2016 muutosten ja vahvan kehityksen tiellä. Markkinoinnin ja viestinnän uudistaminen nähtiin tärkeäksi. Markkinointitiimiä vahvistettiin niin kasvuhakkerilla kuin sisällöntuotantoon keskittyvällä markkinointipäälliköllä, joka napattiin matkaan Kumusta.

Checkoutilla kaivattiin näkemystä koko sisällöntuotantoon. Yritysblogi odotti perustamistaan, asiakastarinat kirjoittajaansa ja sosiaalisen median kanavat sisältöjä.

– Kiinnostavilla sisällöillä haluamme auttaa auttaa verkkokauppiaita heidän arjen ongelmissaan. Laadukas sisältömarkkinointi myös tavoittaa uusia asiakkaita, sitouttaa heitä, lisää vuorovaikutusta ja tuo yrityksen myyntitiimille liidejä, kuvaa OP:n kaupankäynnin palveluiden markkinointitiimiä vetävä Jussi Hanki.

– Meille oli tärkeää, että saimme tiimiin mukaan yrityksen toimintaympäristöä ymmärtävän, porukkaan sitoutuvan sisällöntuottajan, jonka työresurssia saatoimme ostaa joustavasti, sanoo Hanki.

Pitkäaikainen kumppanuus kehittyy yrityksen mukana

Checkout Finlandin ja Kumun kumppanuudesta tuli molemminpuolisen tyytyväisyyden myötä pitkäaikainen. Kahden vuoden tiiviin yhteistyön aikana kehittyivät niin yritys kuin markkinointipäällikön tehtävänkuva.

Kun OP:n kaupankäynnin palvelut, joihin Checkout kuuluu, laajensi palveluvalikoimaansa verkkokauppiaille, oli Kumun sisällöntuottaja-markkinointipäällikkö osana tiimiä luotsaamassa lanseerauksia ja pystyttämässä tuoreiden palveluiden verkkosivuja.

– Kumu on ollut ketterä ja ammattitaitoinen kumppani. Checkoutin digitaalinen markkinointi on ottanut kahden viime vuoden aikana valtavan harppauksen, eikä se olisi onnistunut, ellei tiimissä olisi ollut mukana pätevää sisällöntuottajaa, kuvaa Hanki.

Kenelle markkinointipäällikön vuokraaminen sopii?

Jos seuraavat kohdat täyttyvät, on todennäköistä, että markkinointipäällikön, markkinointikoordinaattorin, sisällöntuottajan tai vaikkapa viestinnän suunnittelijan palkkaaminen konsulttityyppisesti on yrityksellesi erinomainen vaihtoehto. Asiantuntijan nimikkeellä ei ole väliä.

1) Markkinointinne kaipaa kehittämistä

2) Tarpeenne on pidempiaikainen kuin yhden kampanjan mittainen

3) Ette vielä tarkalleen tiedä, mitä markkinoijan työ yrityksessänne tulee pitämään sisällään

4) Haluatte asiantuntijan aidoksi osaksi työyhteisöänne

5) Teille on tärkeää, että asiantuntijan työtä voi ostaa joustavasti, tarpeen mukaan

+ Haluatte toisinaan hyödyntää markkinointitoimiston koko laajaa osaamista

Kun yhteistyö markkinointipäällikön kanssa on aloitettu, on kumppanitoimistolta helppo ja nopea kysyä lisäapua myös vaikkapa graafiseen suunnitteluun ja visuaalisiin ilmeisiin.

Tutustu Kumun koko palveluvalikoimaan

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä: myynti@kumucommunications.fi